No. 24 (2023): 'Sports communication, beyond sports journalism'

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The monographic section of this number (Ed. Gema Lobillo Mora, Universidad de Málaga), address how beyond sports journalism, sports communication is becoming increasingly important. The way of communicating has changed. It is no longer only journalists in traditional media who communicate (Rojas Torrijos, 2020), but there are many broadcasters who make up the media ecosystem. In addition to journalists (Manfredi Sánchez et al., 2015), athletes (Cano and Paniagua, 2017; Marín, 2010), fans (Rojas Torrijos and García Cepero, 2020; Lobillo and Martín, 2020), clubs (Ginesta et al, 2011; Lobillo and Guevara, 2018; Olabe, 2009), administrations (Koljonen, 2013; Ginesta, 2011), etc. Furthermore, the way of communicating has evolved drastically, thanks to new information and communication technologies (social networks, mobile applications, etc.). New sports such as eSports have burst onto the scene, which have changed the world of sport and with them academic studies (Zhong et al., 2022).

Sports entities are also communicating in new ways through specific policies, which are directly linked to marketing strategies, brand image or corporate social responsibility (Olabe, 2012; Lobillo et al., 2021; López-Martínez and Fernández-Fernández, 2015).

This monograph compiles the current research on sports communication and marketing, ranging from sports journalism, organizational communication strategies, the use of traditional (Facebook, Twitter, etc) or novel (Twich, TikTok, etc) social networks to analyses of the main issuers of communication and the instruments they use to reach their audiences.

Bibliographical references:

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Ginesta Portet, X. (2011). El fútbol y el negocio del entretenimiento global. Los clubes como multinacionales del ocio.

Ginesta, X., Gómez, M., y Serrat, J. (2011). Observatorio BARÇA 2010. La campaña a la presidencia del FC Barcelona en la prensa deportiva y las redes sociales. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, (20), 197-215.

Koljonen, S. (2013). Values and marketing communication with fragmented markets: Case study in the UEFA Euro Cup 2012.

Lobillo-Mora, G., Ginesta, X., & de San Eugenio Vela, J. (2021). Corporate Social Responsibility and Football Clubs: The Value of Environmental Sustainability as a Basis for the Rebranding of Real Betis Balompié in Spain. Sustainability ca13(24), 13689. MDPI AG. Retrieved from http://dx.doi.org/10.3390/su132413689.pp.1-16

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Lobillo-Mora, G. y Martín-Márquez, P. (2020). Análisis del tratamiento de la prensa malagueña de la afición de fútbol. Estudio del caso del Frente Bokerón como grupo ultra. En A. De Vicente y N. Abuín Yences. La comunicación especializada del siglo XXI. McGrawHill. ISBN 978-84-486-2434-7, págs. 621-639

López-Martínez, R., y Fernández-Fernández, J. L. (2015). Responsabilidad Social Corporativa y Buen Gobierno en los clubes de fútbol españoles. Universia Business Review, (46), 38-53.

Manfredi Sánchez, J. L., Herranz de la Casa, J. M., & Rojas Torrijos, J. L. (2015). Periodismo emprendedor: el periodismo deportivo en España.

Marín Montín, J. (2010). Valores mediáticos del deportista profesional en la publicidad: análisis comparativo entre Rafa Nadal y Gemma Mengual. Comunicación: revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, 1 (8), 26-40.

Olabe- Sánchez, F. (2009). La comunicación no convencional en los clubes de fútbol/Non conventional communication in the football clubs. Pensar la publicidad3(1), 121.

Olabe- Sánchez (2012). La RSC como factor de reputación en los clubes de fútbol profesionales. aDResearch ESIC International Journal of Communication Research6(6), 144-157.

Rojas-Torrijos, J. L. (2020). Las crónicas deportivas de diarios de referencia como herramienta para la enseñanza práctica del idioma y de la redacción periodística. Innovación Docente e Investigación en Educación y Ciencias Sociales. Avanzando en el proceso de enseñanza-aprendizaje.

Rojas-Torrijos, J. L., y García-Cepero, J. (2020). Percepción del periodismo deportivo de datos entre usuarios habituales. Estudio de caso del modelo predictivo de El País para el Mundial de Fútbol de 2018.

Zhong, Y., Guo, K., Su, J., & Chu, S. K. W. (2022). The impact of esports participation on the development of 21st century skills in youth: A systematic review. Computers & Education, 104640.

Published: 2023-12-21

Monographic