Alternate reality games (ARG) and fandom involvement in Taylor Swift's narrative universe
DOI:
https://doi.org/10.25029/od.2024.404.25Keywords:
Narrative universe, Taylor Swift, alternate reality games, ARG, personal brandAbstract
The study aims to determine which elements of singer Taylor Swift’s alternate reality games (ARGs) are integrated into her communication
strategy and narrative universe. To achieve this, it proposes extrapolating the characteristics that ARGs possess according to specialized literature and applying these variables from the Swift Universe as a successful ARG model
applicable to commercial brands. The results demonstrate that the ARG fulfills 19 out of 20 defined characteristics, and its communication strategy revolves around a narrative universe that has expanded across numerous platforms and networks over the years.
References
Aldegani, E., & Caballero, J.Y. (2022). La Construcción del entorno de juego en los juegos de realidad alternativa. Aproximación teórica-crítica a los nuevos procesos comunicativos de los jóvenes jugadores. En Contreras, R.S. y Ugalde, C. (Ed.), Adolescentes en la era de las redes sociales (pp. 43-58). InCom-UAB.
Castelló-Martínez, A. (2020). Análisis interdisciplinar de la serie Élite (Netflix): narrativas transmedia, generación Z, tendencias del consumidor y brand placement. Revista Inclusiones, 7(núm. Especial), 1-26. https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/1696
Contreras, F. (2018). La gamificación como estrategia de aprendizaje para mejorar el desempeño académico en estudiantes de tecnología. Revista Educ@rnos, 8(31), 27–39. https://revistaeducarnos.com/wp-content/uploads/2018/11/ educarnos31-1.pdf
De Beer, K., & Bothma, T. (2016). Alternate reality games (ARG) as innovative digital information sources. Library Hi Tech, 34(3), 433–453. https://doi.org/10.1108/LHT-02-2016-0018
Estanyol, E., Montaña, M. y Lalueza F. (2013). Comunicar Jugando. Gamificación en publicidad y relaciones públicas. En Zilles, K., Cuenca, J. y Rom, J. (Eds.). Breaking the Media Value Chain. VII International Conference on Communication and Reality (pp. 109-117). Universitat Ramon Llull.
Freire-Sánchez, A., Vidal-Mestre, M. y Gracia-Mercadé, C. (2023). La revisión del universo narrativo transmedia desde la perspectiva de los elementos que lo integran: storyworlds, multiversos y narrativas mixtas. Austral Comunicación, 12(1), 1-28. https://doi.org/10.26422/aucom.2023.1201.frei
Gifreu, A. (2017). Estrategias participativas y colaborativas en la narrativa factual. Obra Digital, (12), 7–11. https://doi.org/10.25029/od.2017.131.12
Hook, A. (2017). This Game did not Take Place – This is not a Game and Blurring the Lines of Fiction. En A. Garcia y G. Niemeyer (Eds.) Alternate Reality Games and the Cusp of Digital Gameplay (pp. 56-77). Bloomsbury.
Hunicke, R. (2004). The case for dynamic difficulty adjustment in games. Proceedings of the 2004 ACM SIGCHI International Conference on Advances in computer entertainment technology, 429-433. https://doi.org/10.1145/1178477.1178573
Huotari, K., & Hamari, J. (2012). Defining Gamification: A Service Marketing Perspective. Proceedings of the 16th ACM International Academic MindTrek Conference, 17-22. https://doi.org/10.1145/2393132.2393137
Huotari, K., & Hamari, J. (2017). A definition for gamification: anchoring gamification in the service marketing literature. Electronic Markets, 27(1), 21–31. https://doi.org/10.1007/s12525-015-0212-z
Janes, S. (2015). Players and puppet masters: producer/consumer relationships in Hollywood’s promotional alternate reality games. Royal Halloway, University of London.
Jenkins, H. (2006). Fans, Bloggers, and Gamers: Exploring Participatory Culture. New York University Press.
Jerret, A, Bothma, T., & De Beer, K. (2017). Exercising Library and Information Literacies Through Alternate Reality Gaming. Aslib Journal of Information Management, 2(69), 230-254. https://doi.org/10.1108/AJIM-11-2016-0185.
Kapp, K.M. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Game-Based Methods and Strategies for Training and Education. Pfeiffer.
Kim, J., Lee, E., Thomas, T., & Dombrowski, C. (2009). Storytelling in new media: The case of alternate reality games, 2001–2009. First Monday, 14(6). https://doi.org/10.5210/fm.v14i6.2484
Lévy, P. (2004). Inteligencia Colectiva: por una antropología en el ciberespacio. Organización Panamericana de la Salud.
Lungo, N. y Melón, M.E. (2016). Juegos de Realidad Alternativa para la educación cívica. Elementos de diseño: narrativa, juego y discurso. COMMONS. Revista de comunicación y ciudadanía digital, 5(2), 177-202. 10.25267/COMMONS.2016.v5.i2.08
Martin, A., Thompson, B., & Chatfield, T. (2006). Alternate Reality Games White Paper. International Game Developers Association (IGDA).
McGonigal, J. (2006). The Puppet Master Problem: Design for Real-World, Mission Based Gaming. En P. Harrigan & N. Wardrip-Fruin (Eds.), Second Person: Role-playing and story in games and playable media (pp.154-170). MIT Press.
McGonigal, J., (2011). Reality is broken: Why games make us better and how they can change the world. Penguin Press.
Montes, M. (2010). Narrativa en las Aventuras Gráficas. Frame: Revista de Cine de la Biblioteca de la Facultad de Comunicación, (6), 243-264.
Montola, M. (2010). On the Edge of Magic Circle: Understanding Pervasive Games and Role- Playing. Tampere University Press.
Papadaki, E., & Volakis, N. (2022). Remediating fantasy narratives for participatory fandom: Tolkien’s stories and their translations in films, video games, music and other products of the culture industries. Digital Age in Semiotics & Communication, 5, 62–85. https://doi.org/10.33919/dasc.22.5.4
Piñeiro-Otero, T., & Costa-Sánchez, C. (2015). ARG (Alternate Reality Games). Contributions, limitations, and potentialities to the service of the teaching at the university level. Comunicar, 22(44), 141–148. https://doi.org/10.3916/c44-2015-15
Ramírez, J. L. (2020). Gamificación: Mecánicas de juegos en tu vida personal y profesional. SC Libro.
Rojas, J. C. (2020). Nuevas narrativas digitales, juegos de realidad alternativa y unfiction: contando historias en línea. Anales. Revista de la Universidad de Cuenca, (59), 43-55. https://doi.org/10.18537/auc.59.05
Ruiz-García, D. (2022). Juegos de Realidad Alternativa: nuevas aproximaciones taxonómicas en camino a una redefinición del género. En G. Paredes y I. López-Redondo (Eds.), Cultura audiovisual, periodismo y política: nuevos discursos y narrativas en la sociedad digital (pp. 366-387). Dykinson.
Ryan, L., & Edlom, J. (2023). Commodifying participation through choreographed engagement: the Taylor Swift case. Arts and the Market, 13(2), 65-79. https://doi.org/10.1108/AAM-07-2022-0034
Schell, J. (2008). The Art of Game Design: A book of lenses. CRC Press.
Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Deusto.
Sicart, M. (2014). Play Matters. MIT Press
Stewart, S. (2006). Alternate Reality Games: Collaborating with the audience. New Media & Old.
Stewart, S. (2011). Why I Love Bees: The Birth of Alternate Reality Games. TEDxVancouver. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Y3exsJbN7xI
Turner, J. C. (2010). Social categorization and the self-concept: A social cognitive theory of group behavior. En T. Postmes & N. R. Branscombe (Eds.), Rediscovering social identity (pp. 243–272). Psychology Press.
Vidal-Mestre M., Freire-Sánchez A. y López-González J. (2023). La representación en el cine español de la IA asociada a la robótica: Eva y Autómata. Arte, Individuo y Sociedad, 35(4), 1475-1490. https://doi.org/10.5209/aris.88845
Villén, S. J. (2017). Estrategias transmedia en las series de televisión: la transformación de una tie-in website en el inicio de un ARG (caso Discover Westworld). AdComunica: Revista científica de estrategias, tendencias e innovación en Comunicación, 14, 119–140. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2017.14.7
Werbach, K. (2012). For the win: How game thinking can revolutionize your business. Wharton Digital Press.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lucía Garrido-Rodríguez, Alfonso Freire-Sánchez
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Obra Digital uses a Creative Commons International licence 4.0
Creative Commons.org Licenses 4.0