Teaching of Philosophy through television series: a case study of Merlí
DOI:
https://doi.org/10.25029/od.2024.396.25Keywords:
Series, Television, education, philosophy, TeenagersAbstract
Television series are one of the formats most consumed by young people. Thanks to them, teachings are transmitted through the contents shown. This study aims to know the teachings related to philosophy in Merlí. A qualitative methodology was chosen, through content analysis and the study of the characters. The results show how adolescents approach philosophy through the issues they are interested in. It is concluded that educational series have a great didactic value for the audience.
References
Alcalá-Angiano, F., Rodríguez-Morales, Z., & Solórzano-Tena, F. (2018). La sexualidad en la serie TV3 Merlí: una propuesta liberadora. El ojo que piensa. Revista de cine iberoamericano (17), 79-95. https://bit.ly/3S2XdWX
Álvarez-Rodríguez, V. (2021). El producto placement inverso en la ficción española: el caso Velvet. Área Abierta. Revista de comunicación audiovisual y publicitaria, 21(1), 93-108. https://doi.org/10.5209/arab.71378
Barra, L., & Scaglioni, M. (2020). A European television fiction renaissance: Premium production models and transnational circulation. Routledge
Calvo-Anoro, J. (2017). La representación de la homosexualidad en las nuevas series de ficción televisiva: aproximación analítica al caso de HBO (Home Box Office) desde una perspectiva de la semiótica de la comunicación. (Tesis Doctoral). Universidad San Jorge
Cambra-Badii, I., & Mastandrea, P. (2020). Ética en la universidad: una experiencia formativa a partir de la serie Merlí. Revista Colombiana de Bioética, 15(2), 1-24. https://doi.org/10.18270/rcb.v15i2.2947
Castro, C., & Cascajosa, C. (2020). From Netflix to Movistar+: How subscription video-on-demand services have transformed Spanish TV production. Journal of Cinema and Media Studies, 59(3), 154-160. https://doi.org/10.1353/cj.2020.0019
Chicharro-Merayo, M. (2011). Aprendiendo de la ficción televisiva. La recepción y los efectos socializadores de “Amar en tiempos revueltos”. Comunicar, 18(36), 181-190. https://doi.orgg/10.3916/C36-2011-03-10
Davis, G., & Dickinson, K. (2004). Teen TV: Genre, consumption, and identity. British Film Institute
De-Caso-Bausela, E., González-de-Garay, B., & Marcos-Ramos, M. (2020). Representación de género en las series generalistas de televisión españolas emitidas en prime-time (2017-2018). El Profesional de la Información, 29(2), 1-19. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.08
Echegaray, C.D., & Expósito, C.D. (2021). El paradigma de la convivencia en la gestión escolar: políticas educativas y marco legal Espacios en Blanco. Revista de Educación, 1(31), 51-65. https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB31-287
Falcón, L., & Díaz-Aguado, M.J. (2014). Adolescent students as media fictional characters. Comunicar, 21(45), 147-155. https://doi.org/10.3916/C42-2014-14
Fedele, M., & García-Muñoz, N. (2010). El consumo adolescente de la ficción seriada. Vivat Academia, 111, 48-65. https://doi.org/10.15178/va.2010.111.47-64v
Fellner, A. (2017). Trans television culture Queer politics, gender fluidity, and quality TV. Oceanide, 9. https://bit.ly/3Nm5eWg
Fisher, W. (1985). The narrative paradigm: In the beginning. Journal of Communication, 35(4), 74-89. https://doi.org/10.1111/j.1469-2466.1985.tb02974.x
Forteza-Martínez, A. (2023). La educación sexual en las series de televisión: Sex Education como estudio de caso. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 28, 99-119. https://doi.org/10.35742/rcci.2023.28.e285
Forteza-Martínez, A., & Conde, M.A. (2021). La educación y las mujeres en las series de televisión: La otra mirada como estudio de caso. Investigaciones Feministas, 12(2), 463-472. https://doi.org/10.5209/infe.71968
Forteza-Martínez, A., de-Casas-Moreno, P., & Vizcaíno-Verdú, A. (2021). Consumo televisivo e interacción en redes sociales entre jóvenes seguidores de la serie Élite. Doxa Comunicación, 33, 217-234. https://doi.org/10.31921/doxacom.n33a1470
Galán-Fajardo, E. (2007). Construcción de género y ficción televisiva en España. Comunicar, 15(28), 229-236. https://doi.org/10.3916/25998
Galán-Fajardo, E. (2006). Personajes, estereotipos y representaciones sociales. Una propuesta de estudio y análisis de la ficción televisiva. ECO-Pós, 9(1), 58-81. https://bit.ly/45U7f1i
García-Muñoz, N., & Fedele, M. (2011). The teen series and the young target: Gender stereotypes in television targeted to teenagers. Observatorio: OBS, 5(1), 215-226. https://doi.org/10.15847/obsOBS512011389
Guarinós, V. (2009). Fenómenos televisivos teenagers: prototipias adolescentes en series vistas en España. Comunicar, 17(33), 203-211. https://bit.ly/3walJII
Igartúa-Perosanz, J.J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Bosch
Koeman, J., Peeters, A., & D’Haenens, L. (2007). Diversity monitor 2005. Diversity as a quality aspect of television in the Netherlands. Communications, 32, 97-121. https://doi.org/10.1515/commun.2007.005
Lacalle, C. (2013). Jóvenes y ficción televisiva. Construcción de la identidad y transmedialidad. Editorial UOC
Leduc, S.M., & Acosta, M.I. (2017). Las series para pensar los sentidos de la educación, más allá de la pantalla. Revista del Departamento de Geografía, 5(9), 200-212. https://bit.ly/3tIOVLS
López-de-Lara-Marín, A. (2019). La dimensión pedagógica en la serie de televisión Merlí. A educação em series: temas e tramas, Brasil, Edupfi, 491-504. https://doi.org/10.28327/518956
López-Rodríguez, F.J., & Raya-Bravo, I. (2009). Teresa Fernández-Valdés and female-produced TV series in Spain: Cable Girls. Feminist Media Studies, 19(7), 962-976. https://doi.org/10.1080/14680777.2019.1667062
Marradi, A., Nélida-Archenti & Piovani, J.I. (2018). Manual de metodología de las ciencias sociales. Siglo XXI.
Martignoni, L., & Giovine, R. (2020). Políticas, prácticas socioeducativas y escuelas secundarias. Estados del arte sobre educación secundaria. La producción académica de los últimos 15 años en torno a tópicos relevantes. Ediciones Ungs. https://bit.ly/48RSNsx
Martínez-Cantos, J.L., & Rodó-de-Zárate, M. (2020). El efecto Merlí: televisión y elección de grados universitarios relacionados con la filosofía. Athenea Digital, 20(1), 1-24. https://doi.org/10.5565/rerv/athenea.2453
Martínez-Lucena, J., & Cambra-Badii, I. (2020). Imaginarios en los trastornos mentales en las series. UOC
Martínez-Pérez, A.V. (2020). El model de llengua de Merlí y els peripatètics. En H.I. Radatz (Ed.), Canvi lingüístic, estandarizació i identitat en català/Linguistic Change, Standardization, and Identity in Catalan (pp.26-49). IVITRA Research in Linguistic and Literature. https://doi.org/10.1075/ivitra.27.02mar
Masanet, M.J., & Aran-Ramspott, S. (2016). The survival of the forbidden love in television fiction: “Romeo and Juliet” in contemporary Spanish series for youth. En A. Hetsroni (Ed.), Television and Romance: Studies, Observations, and Interpretations (pp.19-38). Nova Science
Masanet, M.J. & Fedele, M. (2019). El “chico malote” y la “chica responsable”: modelos aspiracionales y representaciones juveniles en las teen series españolas. Palabra Clave, 22(2), 1-27. https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.2.5
Mateos-Pérez, J. (2021). Modelos de renovación en las series de televisión juveniles de producción española. Estudio de caso de Merlí (TV3, 2015) y Skam España (Movistar, 2018). Doxa Comunicación, 32, 143-157. https://doi.org/10.31921/doxacom.n32a7
Moreno-Mínguez, A., & Rodríguez-San-Julián, E. (2016). Informe de Juventud en España 2012. Metamorfosis, 112-118. https://bit.ly/3hTWDGP
Padilla-Castillo, G., & Sosa-Sánchez, R. (2018). Ruptura de los estereotipos de género en la ficción televisiva sobre el poder político: el caso Borgen. Vivat Academia, 145, 73-95. https://doi.org/10.15178/va.2018.145.73-95
Pascoal-Mantovani, J., & Novaes, B. (2019). A representação do conceito de liberdade em “Merli”-uma práxis pedagógica. Revista Páginas de Filosofía, 8(1-2), 3-23. https://doi.org/10.15603/2175-7747/pf.v8n1-2p3-23
Platero, R. (2008). Lesbianas: discursos y representaciones. Melusina
Raya-Bravo, I., Sánchez-Labella, I., & Durán, V. (2018). La construcción de los perfiles adolescentes en las series de Netflix Por trece razones y Atípico. Comunicación y Medios, 37, 131-143. https://doi.org/10.5354/0719-1529.2018.48631
Rincón, O. (2011). Nuevas narrativas televisivas: relajar, entretener, contar, ciudadanizar, experimentar. Comunicar, 18(36), 43-50. https://doi.org/3916/C36-2011-02-04
Ross, S.M., & Stein, L.E. (2008). Teen television: Essays on programming and fandom. McFarland
Signorielli, N. (2007). How are children and adolescent portrayed on prime-time television. En S. Mazzarella (Ed.), 20 questions about youth and the Media. (pp.167-178). Peter Lang
Vasallo-de-López, M.I. (2008). Televisiones y narraciones: las identidades culturales en tiempos de globalización. Comunicar, 15(30), 35-41. https://doi.org/10.3916/C30-2008-01-005
Wilke-François, A.P., & Seide-Froemming, L.S. (2021). The deserts of Breaking Bad: On new television series and the malaise in culture. Psicología UPS, 32, 1-9. https://doi.org/10.1590/0103-6564e190130
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Aurora Forteza Martínez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Obra Digital uses a Creative Commons International licence 4.0
Creative Commons.org Licenses 4.0