Collective work of art and digital ethnography:

Identity and Perception on Instagram. Me, Myself & I project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25029/od.2023.358.23

Keywords:

Digital Art, Instagram, Digital Identity, Social Media, Digital Community

Abstract

Me, Myself & I is a collective art project about Instagram. It was made between December 2020 and March 2021. The methodology was an open call, where each user of the platform sent the most representative post of themselves explaining in a text why they selected it over the rest. The 126 participations show the potential of the immaterial codes of social media when discerning other identities or self-exhibiting ourselves. By analyzing the personal image, we also worked on understanding the perception of a virtual community. The research was supported by the II ESTIBA Grants. 

Author Biography

Sofía Moreno-Domínguez, University of Deusto

Ph.D. candidate in the Leisure, Culture, and Communication for Human Development program (University of Deusto). Graduated in Fine Arts at the University of Salamanca and completed a Master's degree in Leisure Management in Bilbao. In 2018 she was part of CONNECT, a trans-European program co-financed by the Erasmus Plus Programme and the University of Deusto to specialize in audience development. At the moment she is working as a cultural manager and she is one of the artists and researchers of Espacio Comün Rural Lab (Nalda, La Rioja) by PANAL and El Colletero Associations. SYLFF Award 2022-2023.

References

Arroyo Tovar, R. (2010). La sociedad de ensueño del turismo. Anuario Turismo y Sociedad, 12, 17-26 [Archivo PDF]. https://www.redalyc.org/pdf/5762/576261182014.pdf

Barthes, R. (2002). Lo obvio y lo obtuso. Editorial Paidós.

BBC. (25 de septiembre de 2018). Por qué abandonan Instagram en su momento más exitoso los fundadores Kevin Systrom y Mike Krieger [BBC News Mundo]. https://www.bbc.com/mundo/noticias-45639476

Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica [Archivo PDF]. https://monoskop.org/images/9/99/Benjamin_Walter_La_obra_de_arte_en_la_epoca_de_su_reproductibilidad_tecnica.pdf

Berger, J. (2001). Mirar. Editorial Gustavo Gili, S.L.

Brea, J.L. (2003). El tercer umbral. CENDEAC.

Cuenca, M. (2014). Ocio valioso. (nº 45). Documentos de Estudios de Ocio, Universidad de Deusto.

Domínguez, J. (2020). El fenómeno de la mirada y el concepto de lugar. Una propuesta de aprendizaje basado en proyectos de videocreación e Internet. EARI Educación Artística Revista de Investigación, 45, 97-113. http://dx.doi.org/10.7203/eari.11.17095

Dondis, D.A. (1976). La sintaxis de la imagen. Editorial Gustavo Gili, S.L.

Facebook. (4 de noviembre de 2022). Política de privacidad [Centro de privacidad]. https://bit.ly/1u402GA

Fisher, M. (2018). Lo raro y lo espeluznante. Alpha Decay S.A.

Fontcuberta, J. (2016). La furia de las imágenes: notas sobre la post-fotografía. Galaxia Gutenberg.

García, L. y Pereiro, J. (2019). La arquitectura de la imagen digital. En Zarza Núñez, T. & Sánchez-Moñita, M. (Eds.). Los Flujos de la imagen. ASRI (Arte y Sociedad Revista de Investigación en Artes y Humanidades Digitales), 17, 109-121. https://www.eumed.net/rev/asri/17/arquitectura-imagen-digital.pdf

García Castañeda, V. (2019). Estética del sujeto hipermediatizado. Edición, estilización y curaduría del yo en la red. En Zarza Núñez, T. & Sánchez-Moñita, M. (Eds.). Los Flujos de la imagen. ASRI (Arte y Sociedad Revista de Investigación en Artes y Humanidades Digitales), 17, 12-24. https://www.eumed.net/rev/asri/17/autocuraduria.html

Gil, C. (6 de octubre de 2022). Historia de Instagram, la app que revolucionó la forma de compartir fotos online [Blog de marketing]. https://marketing4ecommerce.net/historia-de-instagram-app/

Guy, D. (1999). La sociedad del espectáculo. Pre-textos.

Instagram. (5 de noviembre de 2022). Servicio de ayuda. [Página de soporte a los usuarios]. https://help.instagram.com/

Internet Live Stats. (5 de noviembre de 2022). Internet Live Stats [Datos de uso internauta en vivo]. https://www.internetlivestats.com/

Jiménez Revuelta, A. (2021). La mirada autobiográfica a través de la fotografía. En Zarza Núñez, T. & Sánchez-Moñita, M. (Eds.). Los Flujos de la imagen. ASRI (Arte y Sociedad Revista de Investigación en Artes y Humanidades Digitales), 20, 83-94. file:///C:/Users/usuario/Downloads/Dialnet-LaMiradaAutobiograficaATravesDeLaFotografia-8530662%20(1).pdf

Jiménez-Donaire Martínez, S. (2021). Ojos cansados. Comentarios sobre aceleración, ritmos productivos y circulación de imágenes en el tiempo de Internet. Forma, Revista d’estudis comparatius, 19, pp.67-79. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/135172/OjosCansados.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Moreno-Domínguez, S. (4 de noviembre de 2022). Me, Myself & I [Galería artística online]. https://memyselfandi-sm.blogspot.com/

Rendueles, C. (2013). Sociofobia. El cambio político en la era digital. Editorial Capitán Swing.

Salgado, L. (10 de febrero de 2021). Digital 2021 España: 8 millones de nuevos usuarios en redes sociales [Agencia We are Social]. https://wearesocial.com/es/blog/2021/02/digital-2021-espana-8-millones-de-nuevos-usuarios-en-redes-sociales/

Toro-Peralta, K.A. y Grisales-Vargas, A.L. (2021). Postfotografía: de la imagen del mundo al mundo de las imágenes. Arte, Individuo y Sociedad 33(3), 899-916. https://doi.org/10.5209/aris.70435

We are Social y Hootsuite (10 de febrero de 2021). Special Report_Digital 2021. Your ultimate guide to the evolving world [Informe de uso de datos online]. https://wearesocial.com/uk/blog/2021/01/digital-2021-uk/

ZAWP. (4 de noviembre de 2022). Qué es ZAWP [Página de inicio / sobre el proyecto]. https://www.zawp.org/que-es/

Published

2023-06-29

How to Cite

Moreno-Domínguez, S. (2023). Collective work of art and digital ethnography: : Identity and Perception on Instagram. Me, Myself & I project. Obra Digital, (23), 99–114. https://doi.org/10.25029/od.2023.358.23