Sensitized ludonarratives

Narrative adventures to promote the representation of minority groups

Authors

  • Alberto Porta-Pérez Universitat Jaume I (Spain)

DOI:

https://doi.org/10.25029/od.2022.345.22

Keywords:

Video games, Designers, Conscientious, Persuasion, Ludonarrative, LGBTQ

Abstract

Sensitized ludonarratives promote critical thinking in the player through a complex ludonarrative interweaving under the clear concerns of some designers who seek to convey specific values. These ludonarratives germinate in a space where there is no artistic repression by the designer and where the players are especially interested in discovering, listening and learning through their relationship with the game, specifically in the narrative adventures that have an election and branching design.

Author Biography

Alberto Porta-Pérez, Universitat Jaume I (Spain)

Research staff in training (UJI's own programme). Doctoral candidate in Communication Sciences and member of the ITACA-UJI research group. He studied the master's degree in New Trends and Innovation Processes in Communication (Extraordinary End of Master Award, 2019-2020) and the Degree in Audiovisual Communication (Extraordinary Award for fourth year of degree, 2013-2014) at the Universitat Jaume I de Castellon. He is currently developing his thesis on ethical dilemmas in video games.

References

Bogost, I. (2007). Persuasive Games, Cambridge: MIT Press.

Cabañes, E. (2015). Videojuegos y sexualidades: explorando representación y prácticas. Bit y aparte. Revista interdisciplinar de estudios videolúdicos, 3, 36-51.

Fernández-Vara, C. (2020). Elecciones. Diseño narrativo de decisiones y ramificaciones. En: Navarro Remesal, V. (coord.), Pensar el juego. 25 caminos para los Game Studies. (pp. 64-71). Santander: Asociación Shangrila Textos Aparte.

Flanagan, M.; Nissenbaum, H. (2014). Values at play in digital games, Cambridge: MIT Press.

González-Sánchez, J. (2018). Videojuegos queer e identidad gaymer: un fenómeno disruptivo en el mundo videolúdico. Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, 7 (1), 360-388.

Klevjer, R. (2001). Computer Game Aesthetics and Media Studies. 15th Nordic Conference on Media and Comunication Research, Reykjavik.

Martín-Núñez, M.; Navarro-Remesal, V. (2021). La complejidad ludonarrativa en el videojuego: un doble boomerang. L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 31, 7-32.

Martín-Núñez, M.; Planes-Cortell, C. (2015). Las mecánicas significantes para el diseño narrativo de los videojuegos. En: I. Martínez de Salazar Muñoz; D. Alonso Urbano (ed.). Videojuegos: diseño y sociología. Madrid: Editorial ESNE.

Muriel, D. (2018). Identidad gamer. Videojuegos y construcción de sentido en la sociedad contemporánea. Barcelona: Anaitgames.

Navarro-Remesal, V. (2015). ¿La vida empieza o acaba con el matrimonio?: Amor, diseño de ética y libertad dirigida en Catherine. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 9, 43-61. dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2015.9.4

Navarro-Remesal, V. (2016). Libertad dirigida. Una gramática del análisis y diseño de videojuegos, Santander: Asociación Shangrila Textos Aparte.

Navarro-Remesal, V.; Loriguillo-López, A. (2015). What Makes Gêmu Different? A Look at the Distinctive Design Traits of Japanese Video Games and Their Place in the Japanese Media Mix. Journal of Games Criticism, 2 (1), 1-18.

Pérez-Latorre, O. (2012). El lenguaje videolúdico: análisis de la significación del videojuego. Barcelona: Lartes.

Pérez-Latorre, O. (2016). Indie or Mainstream? Tensions and Nuances between the Alternative and the Mainstream in Indie Games. Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, 54, 15-30. DOI: http://dx.doi.org/10.7238/a.v0i54.2818

Planells, A. J. (2021). Los senderos lúdicos que se bifurcan: el juego como mundo y el laberinto como estructura primordial. Arte, Individuo y Sociedad 33(4), 1079-1093.

Planells, A. J. (2015). Videojuegos y mundos de ficción. De Super Mario a Portal, Madrid: Cátedra.

Porta-Pérez, A. (2021). Dime por qué cambié de opinión. Sobre persuasión ludonarrativa. En: N. Sánchez-Gey Valenzuela y G. Paredes Otero (eds.). De la filosofía digital a la sociedad del videojuego. Literatura, pensamiento y gamificación en la era de las redes sociales (pp. 1183-1204). Madrid: Dykinson.

Shaw, A.; Friesem, E. (2016). Where is the Queerness in Games?: Types of Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, and Queer Content in Digital Games. International Journal of Communication, 10, 3877–3889.

Sicart, M. (2009). Mundos y Sistemas: entendiendo el Diseño de la Gameplay Ética. Comunicación: revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, 7 (1), 45-61. Recuperado de http://hdl.handle.net/11441/58049

Trépanier-Jobint, G. (2016). Differentiating Serious, Persuasive, and Expressive Games. Kinephanos. Journal of media studies and popular culture. Special issue, 107-128.

Published

2022-02-26

How to Cite

Porta-Pérez, A. (2022). Sensitized ludonarratives: Narrative adventures to promote the representation of minority groups. Obra Digital, (22), 97–110. https://doi.org/10.25029/od.2022.345.22