Who is afraid of the big, bad wolf?
Representation of childhood fears through independent video game Fobos
DOI:
https://doi.org/10.25029/od.2022.343.22Keywords:
Video games, Childhood Fears, Children’s and Young Adult Literature, Fobos, SchoolAbstract
Video Games, as cultural media, and a form of artistic expression, allow their users to approach topics of all kinds; from something concrete, like a historical conflict or a literary character, to abstraction, like a philosophical current. Throughout this text we will deal with childhood fears, and we will analyze the indie video game Fobos, highlighting the way in which its features as a digital fictional product, its approach to the relevant topic and how it relates to children’s literary imaginary turn this game into an optimal piece to work childhood fears from school.
References
Brull, S., & Finlayson, S. (2016). Importance of Gamification in Increasing Learning. The Journal of Continuing Education in Nursing, 47(8), 372-375. http://dx.doi.org/10.3928/00220124-20160715-09
Colomer, T., & Durán, T. (2000). La literatura en la etapa de educación infantil. En M. Bigas y M. Correig (Coords.), Didáctica de la lengua en la educación infantil, (pp. 213-249). Síntesis.
Cooper, J. C. (2000). Cuentos de hadas. Alegorías de los mundos internos. Sirio.
Fernández, A., Olmos, J., & Alegre, J. (2016). Pedagogical value of a common knowledge repository for Business Management courses. @TIC: Revista d’Innovació Educativa, 16, 39-47. https://doi.org/10.7203/attic.16.8044
García, A., Basilotta, V., & López, C. (2014). Las TIC en el aprendizaje colaborativo en el aula de Primaria y Secundaria. Comunicar, 21(42), 65-74. https://doi.org/10.3916/C42-2014-06
Lluch, G. (2003). Análisis de narrativas infantiles y juveniles. Universidad de Castilla-La Mancha.
Marín, V. (2015). La Gamificación educativa. Una alternativa para la enseñanza creativa. Digital Education Review, 27, 5-8.
Méndez, R. (2021). El videojuego y las distintas realidades culturales. En A. C. Moreno Cantano y A. Venegas. (Eds.), La vida en juego. La realidad a través de lo lúdico (pp. 317-341). AnaitGames.
Moreno Cantano, A. C., & Venegas, A. (2020). El videojuego como espejo de la sociedad contemporánea. BARATARIA. Revista Castellano-Manchega de Ciencias Sociales, 29, 1-8. http://doi.org/10.20932/barataria.v0i29.577
Prensky, M. (2001). Nativos Digitales, Inmigrantes Digitales. On the Horizon. MCB University Press, 6, 1-7. https://aprenderapensar.net/wp-content/uploads/2010/10/Nativos-digitales-parte1.pdf
Reyes, V., Rodríguez, A. R., Alcázar, R. J., & Reidl, L. M. (2017). Las estrategias de afrontamiento que utilizan los adolescentes ante situaciones que provocan miedo. Psicogente, 20(38), 240-255. https://doi.org/10.17081/psico.20.38.2544
Serna-Rodrigo, R. (2020). Posibilidades de los videojuegos en el ámbito de la Didáctica de la Lengua y la Literatura. Una propuesta de clasificación. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 9(1), 104-125. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12245
Vallières, S. (2009). Les Psy-trucs pour les enfants de 6 a 9 ans. Les Éditions de l’Homme.
Vivas, M., Gallego, D., & González, B. (2007). Educar las emociones. Producciones Editoriales C. A.
Yohalem, J. (2014). Child of light. Ubisoft Montreal.
Zepeda-Hernández, S., Abascal-Mena, R., & López-Ornelas, E. (2016). Integración de gamificación y aprendizaje activo en el aula. En Ra Ximhai, 12(6), 315-325.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rocío Serna-Rodrigo, Albert Sarlé Solé
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Obra Digital uses a Creative Commons International licence 4.0
Creative Commons.org Licenses 4.0