Socio-familial and technology use profiles of compulsory education students with a high level of digital competence in the area of communication

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25029/od.2021.310.21

Keywords:

Digital competence, ICT, Competence assesment, Digital communication, Compulsory education

Abstract

This study aims to evaluate the digital competence in the communication area of Spanish compulsory education students and identify the socio-familial and technology use profiles of those who obtained the best results. The methodology used was quantitative with a sample of 807 students. The instruments used were an objective evaluation test and a Likert scale (ECODIES), based on the DigComp model. The study of the profiles of those with the best competence level in digital communication allowed us to conclude that socio-familial variables and the use of technology positively influence the development of this competence.

Author Biographies

Marcos Cabezas González, Universidad de Salamanca

Profesor en el Departamento de Didáctica, Organización y Métodos de Investigación de la Facultad de Educación de la Universidad de Salamanca

Sonia Casillas-Martín, Universidad de Salamanca

Profesora en el Departamento de Didáctica, Organización y Métodos de Investigación de la Facultad de Educación de la Universidad de Salamanca

Ana García-Valcárcel Muñoz-Repiso, Universidad de Salamanca

Catedrática en el Departamento de Didáctica, Organización y Métodos de Investigación de la Facultad de Educación de la Universidad de Salamanca

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Published

2021-09-28

How to Cite

Cabezas González, M., Casillas-Martín, S., & García-Valcárcel Muñoz-Repiso, A. (2021). Socio-familial and technology use profiles of compulsory education students with a high level of digital competence in the area of communication. Obra Digital, (21), 33–50. https://doi.org/10.25029/od.2021.310.21