The role of narrative persuasion in Edu-Entertainment to improve health in Latin America:

Review of the last five years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25029/od.2021.305.21

Keywords:

Edu-Enertainment, Health Communication, Latin America, Narrative persuasion

Abstract

An integrative review of the literature of the last 5 years on narrative persuasion research in health communication in Latin America was carried out. The search was carried out in the WOS and Scopus databases. 87 documents were identified, of which, 6 met the selection criteria. The results indicate that there is much to be investigated in Latin America on how narratives can influence preventive and risk behaviors in health. This would demonstrate how powerful these strategies are in generating attitudinal and behavioral changes and help those who take decisions in the health area to create public policies based on empirical evidence, according to the social and cultural realities of each population.

Author Biographies

Alicia Camelo, Universidad del Norte

Alicia Camelo-Guarín, Doctora en Ciencias Sociales, es profesora del Departamento de Comunicación Social de la Universidad del Norte. Barranquilla (Colombia) y actualmente es candidata a Doctora en Ciencias Sociales de esta misma universidad. Sus ámbitos de estudio e investigación principales son el estudio en persuasión narrativa y educación entretenimiento en el área de la comunicación para la salud.

acamelo@uninorte.edu.co

https://orcid.org/0000-0002-0417-4441    

--

Catalina González-Cabrera, Universidad del Azuay

Catalina González-Cabrera, Doctora en Comunicación por la Universidad de Salamanca, es profesora de la escuela de Comunicación Social de la Universidad del Azuay. Cuenca (Ecuador). Sus ámbitos de estudio e investigación principales son el estudio en persuasión narrativa y educación entretenimiento en el área de la comunicación para la salud. 

 

cgonzalez@uazuay.edu.ec

 

https://orcid.org/0000-0002-1367-9337

Elizabeth Vargas-Rosero, Universidad Nacional de Colombia (Colombia)

Elizabeth Vargas-Rosero. Doctora en Comunicación, es profesora y subdecana de la Facultad de Enfermería – Universidad Nacional de Colombia.

evargasr@unal.edu.co

https://orcid.org/0000-0003-2710-4320

Published

2021-09-28

How to Cite

Camelo, A., González-Cabrera, C., & Vargas-Rosero, E. (2021). The role of narrative persuasion in Edu-Entertainment to improve health in Latin America:: Review of the last five years. Obra Digital, (21), 149–168. https://doi.org/10.25029/od.2021.305.21