Gamificación versus Ludictadura

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25029/od.2013.22.5

Keywords:

Gamificación, juego, educación, digital, empleo, ludictadura

Abstract

La Gamificación se investiga desde las aproximaciones del marketing, los negocios y, más recientemente, la educación como un fenómeno nuevo y revolucionario. En este artículo se lanzan hipótesis sobre la relación primigenia del ser humano con el juego y de cómo la Gamificación podría no ser una metodología reciente sino, más bien, la recuperación de algo que siempre estuvo ahí. También se enfatiza la necesidad de democratizar los procesos de Gamificación para evitar su antítesis o Ludictadura.

Gamification versus Ludictatorship 

Abstract

Marketing, business and recently education are the areas Gamification is mostly researched as a new and revolutionary topic. This article is launching hypothesis about the very first relationship between both human being and play games, and how Gamification may not be a new kind of methodology but it was always there. I also emphasize the necessity of democratizing Gamification processes in order to avoiding its antithesis: Ludictatorship.

Keywords: Gamification; game; education; digital; employment; ludictatorship.

Author Biography

Flavio Escribano, Presidente de ARSGAMES

ARSGAMES

Published

2013-10-01

How to Cite

Escribano, F. (2013). Gamificación versus Ludictadura. Obra Digital, (5), 58–72. https://doi.org/10.25029/od.2013.22.5