Public relations and local development
Management of tourism activities and projects in A Coruña
DOI:
https://doi.org/10.25029/od.2017.150.13Keywords:
Local development, public relations, tourism, touristic activities, promotionAbstract
The Autonomous Community of Galicia boasts a vast range of tourism resources, and the province of A Coruña in particular has emerged as a key location for the tourism sector. Local development agencies can, and indeed should, act as tourism promoters, within local and regional economic development plans. The aim of this study is to explore the type of tourism activities implemented by local development agencies, the way they are managed and promoted in terms of public relations, and training and awareness of local development agencies regarding these information and communication strategies.
References
Aguirre, B. y Hernández, C. (1991) El lenguaje del turismo y de las relaciones Públicas (6a ed.) Madrid: Española de Librería S.A.
Álvarez Sousa, A. (2009) Sociología del turismo. Udima (Universidad a Distan-cia de Madrid). Madrid: Edita Centro de Estudios Financieros.
Crosby, A. y Moreda, A. (1996) Desarrollo y gestión del turismo en áreas ru-rales y naturales. Madrid: Editado por Centro Europeo de Formación Ambiental y Turismo.
Chamizo Sánchez, R. (2003) Introducción a la comunicación turística. El valor de la imagen en la comercialización de productos turísticos. Málaga: Textos Mínimos. Servicio de Publicaciones e Intercambio Científico de la Universidad de Málaga
Díaz Fernández, J.A., Hernández Borge, J. y Patiño Romarís, C.A. –Coords.- (2000) Turismo en Galicia. Potencialidades endógenas de desenvolve-mento urbano e económico. Vigo: Edita Excma. Diputación Provincial de Pontevedra.
Díaz Fernández, J.A. (2003) La política de desarrollo local y su contribución del desarrollo de las potencialidades del Turismo en Galicia. Revista de desarrollo rural y cooperativismo agrario, Nº 7. Universidad de Za-ragoza. (pp. 39-75). Recuperado en http://cederul.unizar.es/revista/num07/03.htm
Fernández Poyatos, M.D., y Carretón Ballester, M. C. (2011) Investigación so-bre las estrategias de relaciones públicas para la promoción del turis-mo alicantino. Actas nº A6 SIC del VI Congreso Internacional de Inves-tigación y Relaciones Públicas. ICONO 14 de Comunicación y Nuevas Tecnologías, pp. 223-244. Recuperado en http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/18178/3/Icono%2014%2c%202011.pdf
García Iglesias, D. (2010) Relaciones públicas aplicadas a contextos turísticos. Aproximaciones al fenómeno desde la emergencia de un enfoque in-tegrador. Estudios y perspectivas en Turismo. Documentos especiales. Cuba: Editado por Ministerio de Turismo de la Habana (pp.499-521). Recuperado en http://www.scielo.org.ar/pdf/eypt/v20n2/v20n2a13.pdf
González Cardona (2008) “El agente de empleo y desarrollo local: competen-cias profesionales y trabajo en red” En Fuertes Eugenio, A. M. y Gática Villarroel, L. –Eds- (2008) De la economía global al desarrollo local. El alcance de la intervención de los agentes de empleo y desarrollo local (pp. 241-257). Colección Desarrollo Territorial nº 4. Valencia: PUV Pu-blicacións de la Universitat de València.
Huertas Roig, A. (2014) La comunicación de los territorios, los destinos y sus marcas. Guía práctica de aplicación desde las relaciones públicas. Dir-com Colección, Barcelona: UOC Ediciones
Ivars, Josep A. (2003) Planificación turística de los espacios regionales en Es-paña. Agencia Valenciana de Turisme. Madrid: Editorial Síntesis S.A.
Kotler, P.; Bowen, J. y Makens J. (2004) Marketing para el Turismo (3a ed.) Madrid: Pearson Educación S.A.
Molina Collado (2008) Turismo rural y desarrollo local. Molina Collado, A Capítulo “Comunicación e imagen de productos y destinos turísticos. En Cebrián Abellán, F. (Coord.) (2008) Turismo rural y desarrollo local (241-249). Sevilla, Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Pike A., Rodríguez-Pose A. y Tomaney J. (2011) Desarrollo local y regional. Co-lección Desarrollo Territorial nº 8. Valencia: Editado por la Universitat de València.
Redondo Rodríguez de Vera, E. y colaboradores (2000) Manual para la crea-ción y funcionamiento de una agencia de desarrollo local. Alicante: Edi-ta la Excma. Diputación Provincial de Alicante. Generalitat Valenciana. Consellería d ́ocupació.
Ries, A. y Ries, L. (2003) La caída de la Publicidad y el auge de las Relaciones Públicas. Barcelona: Ediciones Urano S.A.
Vázquez-Barquero, A. (1993) Política económica local. Madrid: Editorial Pirá-mide S.A.
Wilcox D, Cameron G. y Xifra, J. (2012) Relaciones Públicas. Estrategias y tác-ticas. Madrid: Addison Wesley en su sello editorial autorizado de Pear-son Educación S.A. Décima Edición ampliada.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Obra Digital uses a Creative Commons International licence 4.0
Creative Commons.org Licenses 4.0