Visual reconstructions of memory:
the critical interpretation of the collective imaginary through web documentaries
DOI:
https://doi.org/10.25029/od.2017.125.12Keywords:
Webdocumental, iconography, hypertext, social intervention, colective imaginaryAbstract
Nowadays the communication ecosystem is full of hypertextual technologies (and formats) that shape our subjectivity and broaden the discursive universes in which cultural products are inserted to transmit specific memorable iconography. In describing the role played by these visual artifacts in shaping the collective imagination in Spain, we focus on the study of interactive proposals whose analysis reveals an unprecedented capacity to articulate a very wide range of documentaries (videos, photos, audios , texts, graphics, links, nodes, anchors, menus, etc.) around the reconstruction of lost memories. Audiovisual experiments like “Imatges de un bombardeig. Barcelona bàrbarament bombardejada” (Images of a bombardment. The barbaric bombing of Barcelona) (Julián Álvarez, 2004), “Seat: las sombras del progreso” (Seat: the shadows of progress) (UAB, 2012) and, more recently, “Las Sinsombrero” (The hatless) (RTVE Lab, 2015) offer a metalinguistic reflection on the role of collective representation in the construction of contemporary digital iconography.
References
Aprea, G. (2012). Documental. Historia y memoria. Filmar la memoria. Los documentales audiovisuales y la re-construcción del pasado, 16-75. Buenos Aires: Universidad Nacional de General Sarmiento.
Berenguer, X. (2004). Una década d’interactius. Temes de Disseny 21, 30-35. Consultado desde http://www.raco.cat/index.php/Temes/article/view/29826/29660
Català, J. M. (2011). Reflujos de lo visible. La expansión post-fotográfica del documental. Adcomunica Revista de estrategias de Comunicación 2, 43-62. Consultado desde http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/29171/Reflujos_Catala.pdf?sequence=1
Cornago, O. (2005). Resistir en la era de los medios. Madrid: Iberoamericana Vervuert.
Fernández Guerra, V., y Alonso Ruiz, E. (2013). Desterritorialización, modulación y puntos de inflexión en el documental contemporáneo español. La sociedad ruido: entre el dato y el grito. La Laguna: SLCS. Consultado desde http://www.revistalatinacs.org/13SLCS/2013_actas/094_Fer-nandez.pdf
Gaudenzi, S. (2009). Digital interactive documentary: from representing reality to cocreating reality [Trabajo de investigación]. London: University of London, Center for Cultural Studies.
Genette, G. (1997). Paratext: Threshold of interpretation. Londres: Cambridge University Press.
Gifreu-Castells, A. (2010). El documental multimedia interactiu. Una proposta de model d’análisi [Trabajo de investigación]. Barcelona: Universitat Pom-peu Fabra. Consultado desde https://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/11346/TFM_Gifreu.pdf?sequence=1
Jenkins, H. (2003). Transmedia Storytelling. Moving characters from books to films to video games can make them stronger and more compelling. MIT Technology Review. Consultado desde https://www.technologyre-view.com/s/401760/transmedia-storytelling/
Landow, G. (2005). Hipertexto 3.0: teoría crítica y nuevos medios en la era de la globalización. Barcelona: Paidós.
Pericot, J. (2002). Mostrar para decir: la imagen en contexto. Bellaterra: UAB.
Ribas, J.I. (2001). Caracterització dels interactius multimedia de difusió cultural. Aproximació a un tractament específic, els “assaigos Interactius”. Barcelona, Universitat Pompeu Fabra, Facultat de Comunicació.
Sánchez Biosca, V. (2010). Imágenes del exilio e iconografía de la retirada. La cultura exiliada. Castellón: Universitat Jaume I.
Scolari, C. (2013). Narrativas Transmedia: Cuando todos los medios cuentan. Barcelona, Deusto ediciones.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Obra Digital uses a Creative Commons International licence 4.0
Creative Commons.org Licenses 4.0