Proposal of a production and broadcast model for audiovisual news aimed to smartphones through messaging applications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25029/od.2017.124.13

Keywords:

Smartphones, Audiovisual, Information, Messages Apps, Technology, ITC

Abstract

The objective is to expose an approach to set a model for the production and broadcasting of audiovisual information contents aimed to smartphones, taking the advantages of the technological development of these devices to piece together all the production tasks and using the messaging applications to spread the content. For checking the communicative effectiveness of this model an experiment will be developed in a local context. With the data extracted from this study, it will display the competitive advantages that this model can add in reference to the previous audiovisual media: local TV and digital news media. Previously, it will be revised the technological evolution of the audiovisual production of news contents as contextual frame of this article.

Author Biographies

Fernando Galindo Rubio, Universidad Pontificia de Salamanca (Spain)

Professor and researcher at the Faculty of Communication of the Pontifical University of Salamanca.

Juan Ramón Martín San Román, Universidad Pontificia de Salamanca (Spain)

Professor and researcher at the Faculty of Communication of the Pontifical University of Salamanca.

Fernando Suárez Carballo, Universidad Pontificia de Salamanca (Spain)

Professor and researcher at the Faculty of Communication of the Pontifical University of Salamanca.

References

Bock, A. (2012) Newspaper journalism and video: motion, sound and new narratives. Media & society, 14, 600-616

Castells, M. (2002) La galaxia Internet. Barcelona: Random House Mondadori.

Canavilhas, J. (2009) Contenidos informativos para móviles: estudio de aplicaciones para iPhone. Revista Textual & Visual Media, 2, 61-80

Cassany, R. et Al. (2013) El periodismo audiovisual en internet: funciones diferentes, vídeos diferentes. Quaders del CAC, 39, 16, 37-51

Costa, C. (2012) Ciberperiodismo en el smartphone. Estudio de la multimedialidad, usabilidad, hipertextualidad e interactividad de las aplicaciones de medios nativos digitales para smartphone. Estudios sobre el Mensaje Periodístico Vol. 18 Núm. 251, 243-251

CIS - Centro de Investigaciones Sociológicas (2016) Barómetro feb. 2016. Recuperado de http://www.cis.es/cis/export/sites/default/-Archivos/Mar-ginales/3120_3139/3128/Es3128mar.html

Crimp, M. (2015) Ponencia de clausura en IBC ’15. Recuperado de http://vi-deopopular.es/not/2384/ibc-clausura-una-exitosa-edicion-por-laque-han-pasado-mas-de-55-000-profesionales/

Deloitte (2015) Informe Deloitte consumo móvil en España. Recuperado de https://www2.deloitte.com/es/es/pages/technology-media-and-tele-communications/articles/Consumo-movil-2015.html

Deuze, M. (2003). The web and its journalisms: considering the consequences of different types of newsmedia online. New media & society, 5, 2, 203-230.

Evercom (2017). Paper Tendencias Comunicación 2017. Recuperado de http://www.evercom.es/wp-content/uploads/2017/01/Paper-tenden-cias-comunicacion-17_evercom.pdf

Galindo, F. (2008) Implicación tecnológica del audiovisual para dispositivos móviles. Estado de la cuestión y propuesta de modelos de producción. Doxa nº 6., 113-138

Galindo, F y Nó, J. (2010) Evolución de la tecnología audiovisual digital. ZER nº 29. 137-1566.

Galindo, F. (2015a) Sensorconomy: Gestión de los sensores de un smartphone para la creación de contenidos audiovisuales. En El nuevo diálogo social: Organizaciones, Públicos y Ciudadanos. (p. 437-450) Valencia: Campgraphic.

Galindo, F.; Fernández, E. y Alameda, D. (2015b) Analysis of uses and interaction with second screen apps in Social TV in Spain. Cuadernos.info nº 35. 159-175

Fandiño, X. (2001) De Analogía a Digitalia Ámbitos nº6. 35-50

Gómez, J. (2013). Transmedia storytelling: Narrativas sinfónicas. Blog de Maestría en Comunicación Digital Interactiva. Rosario: Universidad Nacional de Rosario.

Jenkins, H. (2003). Transmedia Storytelling. [Entrada blog] Recuperado de http://www.technologyreview.com/news/401760/transmedia-storyte-lling/

Jenkins, H. (2007). Transmedia 101. [Entrada blog] Recuperado de http://hen-ryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.html

Liestøl, Gunnar., Doksrød, Anne, Ledas, Šarudas & Rasmussen, Terje (2012) Sensory Media: Multidisciplinary Approaches in Designing a Situated & Mobile Learning Environment for Past Topics. International Journal of Interactive and Mobile Technologies. V6. Issue 3. 18-24

Machado, E. (1999) El concepto de interactividad en el periodismo digital. En Franquet, R. y Larrègola (eds) (1999) Comunicar a l’era digital. Barcelo-na: Societat Catalana de Comunicació.

Masip, P (2010). El video en los cibermedios: algunas certezas y muchas du-das. Recuperado de http://www.thinkepi.net/el-video-en-los-ciberme-dios-algunas-certezas-y-muchas-dudas

Mattelart, A. (2002) Historia de la Sociedad de la Información. Barcelona: Pai-dós.

Mayoral, J. y Edo, C. (2014) Evolution of audiovisual production in five Spanish Cybermedia. Fonseca, Journal of communication, 9, 233-262

Mayoral, J. ; Abejó, P y Morata M. (2016): El vídeo en la ‘prensa’ digital espa-ñola: 2010-2015. Revista Latina de Comunicación Social, 71, 775-799

McLean, D. F. (2000) Restoring Baird’s Image. New York: Institution of Electrical Engineers (IEEE).

MOCOM 2020. (2012) Recuperado de http://www.mocom2020.com

Montemayor, F.J. y Ortiz, M.A. (2016) Production of Audiovisual Content in Ultra High Definition (UHD): Immersive Experience for Multimedia Viewing Screen TV and Smartphones. Fonseca, Journal of communication nº12. 41-57

Negroponte, N. (1995) Being digital. New York: Alfred A. Knopf.

Ortells-Badenes, S. (2015): Los nuevos actores de la información televisiva: ciudadanos y periodistas como protagonistas del infoentretenemiento. Estudios sobre el mensaje periodístico, 21(1), 491-508

Ortells-Badenes, S. (2016). Vídeos de producción propia en la prensa digital: buscando el equilibrio entre la calidad y la inmediatez. Revista latina de Comunicación Social, 71, 1-14

Palacio, G. y Tulloch, C. (2003) Nuevas tecnologías de la Información Audiovisual Digital. Bilbao: Universidad del País Vasco.

Pérez, D. (2015) Resolución 4K en smartphones: ¿es necesaria? El android libre. [Entrada blog] Recuperado de http://www.elandroidelibre.com/2015/07/resolucion-4k-en-smartphones-es-necesaria.html.

Rodríguez, Á. (2008) Fundamentos para una Teoría de la Eficacia Comunicativa. En Teorias da Comunicação - VIII Encontro dos Núcleos de Pesquisa em Comunicação. Curitiba (Brasil)

Rosen, J. (2008). A most useful definition of Citizen Journalism. New York: PressThink.

Saavedra, M.; Rodríguez, L. y Barón, G. (2015). Audiencia social en España: Estrategias de éxito en la televisión nacional. Revista ICONO 14, 13(2), 215-237

Sánchez, E. y Aguado, J. M. (2010): Dispositivos móviles y convergencia digital en los grupos de comunicación españoles: la perspectiva de los profesionales. En Actas del II Congreso Internacional AE IC Comunicación y Desarrollo en la Era Digital. Málaga: Universidad de Málaga

Scolari, C.A. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Bilbao: Deusto.

Smith, A. (2009). Transmedia storytelling in Television 2.0. [Entrada blog] Recuperado de http://sites.middlebury.edu/mediacp/2009/06/17/2-trans-media-storytelling-101

Toffler, A. (1979) La tercera ola. New York: Bantam Books.

Vannucchi, G. (1993) La revolución de la televisión. En La industria de la televisión. Situación actual y perspectivas. Madrid: Fundesco.

Published

2017-04-23

How to Cite

Galindo Rubio, F., Martín San Román, J. R., & Suárez Carballo, F. (2017). Proposal of a production and broadcast model for audiovisual news aimed to smartphones through messaging applications. Obra Digital, (13), 185–204. https://doi.org/10.25029/od.2017.124.13

Most read articles by the same author(s)